”Det kræver, at vi har orden i vores sager. Vi skal have styr på reservedele, maskinerne og at vores bagland kan levere hurtigt. Og der er vi rigtig godt stillet i vores set-up i Danish Agro Machinery og vores samarbejde med CLAAS”

Publiceret: 31.05.23

Jobbet som montør er en livsstil: ”Vi gør alt for at holde kunderne kørende”

På Sjælland og øerne er det teamet fra Røstofte Maskiners afdelinger, der håndterer serviceringen af alle CLAAS produkter. Det er Henrik Bo Hansen og hans team, der er eksperter i at holde landsdelens høstmaskiner kørende – en opgave, der giver sved på panden, en afvekslende hverdag og et fedt arbejdsmiljø​.

Værkfører for høstmaskiner hos Røstofte Maskiner Henrik Bo Hansen er specialist i CLAAS høstmaskiner. Han er tilknyttet afdelingerne i Sakskøbing og Mern og er oprindeligt uddannet landbrugsmaskinmekaniker – en karrierevej, der kom helt af sig selv, fortæller den 39-årige Lollænder:

”Jeg er født ind i landbruget, og jeg kom tidligt i praktik som landbrugsmekaniker. Jeg fandt hurtigt ud af, at det var det, jeg ville lave. Nu har jeg så udelukkende arbejdet med høstmaskiner de sidste 10 år - samlet set 23 år, og jeg synes, at det er rigtig fedt. Det er et job, der kræver, at vi løber stærkt i sæsonen og er knivskarpe til det, vi laver,” fortæller Henrik Bo Hansen. 

Glæden ved jobbet kommer til udtryk i hele teamet – for det gælder om at løfte i flok, hvis man skal kunne yde den bedste service, når sæsonens travlhed melder sig. 

”Vi er et rigtigt stærkt team – vi har nogle fantastiske montører, der virkelig gør en indsats ude hos kunderne. De er villige til at køre i tide og utide for at holde maskinerne kørende. Det er også det, der gør, at vores arbejde bliver lidt en livsstil.”

”Hvis vi skal lykkes, skal vi derfor have hinandens ryg. Derfor arbejder vi også med fælles mål, så vi alle har fokus på at holde vores kunder kørende. Det skaber også et kollegaskab. Vi kører meget selvstændigt i hverdagen, men arbejder sammen om at nytænke forretningsgangene, og vi indrapporterer løbende, hvordan vi løser udfordringer. For kunderne er det en tillidssag at servicere høstmaskiner, så vi skal være skarpe, når vi står ude i marken og laver reparationer.”

Er med, hvor det sker – i marken
For Henrik Bo Hansen handler jobbet om at være klar og beredt, når høsten går i gang. Det er ude i marken, han føler, at han gør en forskel. 

”Det fede ved vores arbejde er, at vi har hånden på kogepladen. Det er det, jeg brænder for - at komme ud i felten og gøre en forskel.”

De ved, at når først afgrøden er moden og vejret holder tørt, så handler det hele om at holde landmændene i området kørende. 

”Vi servicerer maskiner, der skal yde og levere, når det gælder. Derfor skal vi også være skarpe og sørge for, at vi kan rykke hurtigt ud og vide præcist, hvad vi gør, når vi kommer ud til maskinen. Det hele handler om at få vores kunder hurtigt videre. Det er det, der giver os blod på tanden; at få kunderne hurtigt ud af de problemer, de står i,” fortæller Henrik Bo Hansen.

”Det kræver, at vi har orden i vores sager. Vi skal have styr på reservedele, maskinerne og at vores bagland kan levere hurtigt. Og der er vi rigtig godt stillet i vores set-up i Danish Agro Machinery og vores samarbejde med CLAAS.”

De bedste maskiner
I 2021 valgte Danish Agro Machinery at samle alle sine aktiviteter i Østdanmark hos Røstofte Maskiner. Det er en central del af Danish Agro Machinerys strategi at sikre et tårnhøjt kompetenceniveau. Som de officielle CLAAS servicepartnere i Danmark sørger de for at sikre sig et veluddannet personale, der er fuldt opdateret, og som har adgang til den opdaterede software, der skal bruges til at diagnosticere CLAAS maskiner.

Standarden på CLAAS maskiner er høj – og det gør det også særligt interessant at være ekspert i eksempelvis høstmaskinerne.

”Jeg gør en dyd ud af at være med i marken, og jeg skruer derfor også selv på maskinerne, når det gælder. Vi har fuld indsigt i maskinerne, hvilket gør, at vi også kan afhjælpe mange fejl hurtigt pr. telefon. Det giver os en styrke, at kunder kan ringe til en, der ved præcis, hvad maskinen indeholder,” fortæller Henrik Bo Hansen og fortsætter: 

”Jeg har skruet på andre mærker tidligere – og jeg må sige, at CLAAS er toppen af poppen. Det er et super godt bagland fra fabriks- og serviceområdet. Vi har en skarp og velassorteret reservedelsbeholdning – hvilket er vigtigt, når der er nedbrud. Det gør, at vi kan yde for vores kunder, når travlheden rammer.”